Stymuluj swój układ przywspółczulny. Jak kilkoma oddechami pobudzić nerw błędny, wyeliminować procesy zapalne, zmniejszyć wydzielanie hormonów stresu i zapewnić regenerację

  • ISBN: 978-83-8168-729-4;
  • Cena katalogowa: 44.40 zł;
  • Ilość stron: 280;
  • Oprawa: miękka;
  • Format: 14,5 x 20,5 cm;
  • Data ostatniego wydania: 2021;
  • Nr wydania: I;
Ewelina Kuryłowicz
Ewelina Kuryłowicz
20
0

Sympatycznie i parasympatycznie czyli jak działa Twój układ nerwowy

Twój organizm jest kontrolowany przez dwóch sprytnych „menedżerów” układu nerwowego: układ współczulny (nazywany również sympatycznym) oraz przywspółczulny (parasympatyczny). Ten pierwszy jest odpowiedzialny za Twoją aktywność i produktywność, mobilizuje organizm do działania i steruje odczuwaniem stresu. Drugi natomiast – układ przywspółczulny, którego największą częścią jest nerw błędny, działa jak wewnętrzny lekarz. Zatrzymuje stany zapalne, spowalnia wydzielanie hormonu stresu i zapewnia regenerację organizmu. Jak łatwo się domyślić, szybkie tempo życia oraz natłok obowiązków prowadzą do trwałej aktywacji współczulnego układu nerwowego, co przyczynia się do powstania wielu niebezpiecznych chorób i utraty zdrowia.

Aktywacja układu przywspółczulnego, czyli jak neuronauka pomaga osiągnąć relaks

W jaki sposób zachować równowagę pomiędzy układami? Jak aktywować układ przywspółczulny, by odzyskać zdrowie, uwolnić się od stresu i osiągnąć upragniony relaks? Wystarczy tylko kilka sprawdzonych technik, ćwiczeń oddechowych, terapii oraz prosty trening umysłu! Autorzy, eksperci w dziedzinie neuronauki oraz medycyny integracyjnej, odkryją przed Tobą tajemnice działania przywspółczulnego układu nerwowego i pokażą, jak przywrócić mu harmonię. Dowiesz się, w jaki sposób trwale aktywować tryb regeneracji organizmu, np. poprzez stymulację nerwu błędnego, a także poznasz związek między sercem a mózgiem.

Stymulacja nerwu błędnego przez ćwiczenia i oddychanie

Zdecydowanie największą część układu przywspółczulnego stanowi dziesiąty nerw czaszkowy – nerw błędny (łac. nervus vagus). Pełni on niezwykle ważne funkcje w organizmie człowieka, np. ma wpływ na bicie serca, kontroluje masę ciała, uczestniczy w procesie mowy, reguluje uczucie sytości i… pomaga w pokonaniu stresu. Osłabiona kondycja nerwu błędnego oznacza, że bardzo łatwo ulegasz stresowi zarówno emocjonalnemu, jak i temu na poziomie biochemicznym i somatycznym. Prawidłowa stymulacja nerwu błędnego pozwoli Ci nie tylko na osiągnięcie równowagi i relaksu, ale również pomoże wyeliminować stany zapalne i wiele przewlekłych chorób. Najprostszym ćwiczeniem aktywującym nerw błędny jest oddychanie! Tak, wystarczy tylko kilka oddechów! Jak to działa?

Jak prawidłowo oddychać, by stymulować nerw błędny

Świadomy i wzmocniony wydech sprzyja wyhamowaniu wegetatywnego układu nerwowego, czyli jego odprężeniu i regeneracji. Oddychając, uruchamiasz należący do Twojego układu przywspółczulnego (parasympatycznego) hamulec, wówczas organizm zaczyna spowalniać swoje obroty. Dzięki temu Twój organizm nie tylko jest w stanie odzyskać utracone zasoby, ale również wzmocnić się, dzięki czemu nie dopuszcza do powstania jakiejkolwiek choroby, której przyczyną jest stres. W tej książce znajdziesz proste ćwiczenia oddechowe, takie jak oddychanie koherencyjne lub ajurwedyjskie, dzięki którym w łatwy sposób aktywujesz swój nerw błędny – nawet na kanapie!

Ćwiczenie oddechowe: puszczaj bańki mydlane!

Wyobraź sobie, że puszczasz bańki mydlane. Dmuchasz je ostrożnie, wtłaczając do nich odpowiednią dawkę powietrza. Następnie spróbuj oddychać w identyczny sposób – długi wydech, mając jednocześnie lekko przymknięte usta. Wszystkie wydechy wykonuj nie tylko powoli i z zaangażowaniem, ale również w równomiernych odstępach czasowych.

Doktor Parasympatyczny – Twój wewnętrzny lekarz. Poznaj go!

Autorzy zdradzą Ci również inne techniki, terapie i ćwiczenia aktywujące układ przywspółczulny i stymulujące nerw błędny. Dzięki tej książce dowiesz się nie tylko, jak prawidłowo oddychać i jak często wykonywać ćwiczenia oddechowe, ale odkryjesz również:
– że masz w sobie wewnętrznego lekarza – Doktora Parasympatycznego, który dba o Twoje zdrowie bez przerwy, przez 24 godziny na dobę;
– dlaczego Twój mózg kocha stres, choć nie może go znieść;
– czym jest technika PO-mieszania i PO-wiązania;
– w jaki sposób dobry sen i muzyka oddziałują na układ przywspółczulny;
– czy możesz świadomie sterować układem parasympatycznym;
– czym jest przestrzeń mentalna między sercem a mózgiem i dlaczego ból jest lepszy od nudy.

Aktywacja układu przywspółczulnego kluczem do dobrego zdrowia!

 

Patroni:

ZAPISZ SIĘ